f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s   GRY | SERWERY GIER | BANNERY
 



 
 


fpp.pl
Podłącz nasz
baner
 



           



  f·p·p · p·l | Recenzje sprzetu | Microstar G4MX440 64MB DDR

Recenzje sprzetu

Microstar G4MX440 64MB DDR

Wstęp Ogólny

Dzisiaj otrzymaliśmy do testów kartę graficzną firmy Microstar Multimedia ( MSI ) oznaczoną przez producenta jako G4MX440 ( sprzęt dostarczyła do testów firma RAINBOW-PC). Model którym się dzisiaj zajmiemy różni się nieco od innych GeForce'ów MX440 dostępnych na rynku. Główną różnicą jest możliwość podpięcia do niej dwóch monitorów jako jednej jednostki. Karta wyposażona jest w 64MB pamięci DDR o czasie dostępu na poziomie 4ns. Do zestawu dołączona jest pokaźna ilość oprogramowania ( 9CD ) w którego skład wchodzą m.in. Gra FPP "No One Lives Forever", "Aquanox", "Sacrifice", składanka oprogramowania MSI 7 In 1 Games Collection ( płyta z demami rózncych gier ), MSI DVD ( umożliwiające odtwarzanie filmów DVD na ekranie komputera lub telewizora za pomocą wyjścia TV-OUT ), MSI Driver & Utilities, WinProducer/ WinCoder, WinProducer/WinCoder Professional Users Pack.



Maszyna Testowa

Procesor Intel Pentium 4 1,5 Ghz
Płyta Główna Intel
Pamięć 512MB RIMM
Dysk IBM 40GB 7200rpm.
System Operacyjny Windows 2000 Service Pack 3, Windows XP Service Pack 1
Sterowniki Detonatory wer. 30.82


Dane techniczne karty

Układ GeForce 4™ MX440
Pamięć 64MB DDR 4ns
Przepustowość pamięci 6,4GB/s
RAMDAC 350MHz
Operacje na sekunde 1,1 Billion'a texel'i oraz 540 milionów pikseli
Max. Rozdzielczość 2048x1546 @ 60Hz
Ilość wyjść DB25 ( Monitor ) 2 szt.
Wyjście/ Wejście TV 1 szt. obustronne działanie ( TV lub VIDEO-IN )


Wygląd karty

Na pierwszy rzut oka, karta prezentuje się całkiem przyzwoicie, jak przypadło na referencyjny produkt NVIDIA. Kolorystyka płytki drukowanej to już w dzisiejszych czasach żonglerka, każdy producent wybiera inny odpowiedni dla siebie kolor, w tym wypadku jest to ładna czerwień. Na samej karcie mamy osadzony jeden radiator (chłodzenie aktywne) z budowanym weń wiatraczkiem, który według wskazań dostarczonego oprogramowania powinien osiągać prędkość do 5500rpm co na dzisiejsze czasy nie jest swojego rodzaju rekordem. Jednak dla układu MX440 jest to wystarczające chłodziwo. Brak jest również radiatorów na pamięciach, co w modelach MX każdej firmy nie tylko Microstar jest zabiegiem standardowym, mającym na celu obniżenie w pewien sposób kosztów. Śledź karty różni się nieco od standardu referencyjnego. Mamy tutaj dwa wyjścia DB25 umożliwiające podłączenie aż dwóch monitorów pracujących równolegle przy wyświetlaniu obrazu, jest to wyśmienite rozwiązanie dla firm robiących prezentacje multimedialne i różnego typu pokazy. Na samym środeczku pomiędzy jednym, a drugim wyjściem monitorowym znajduje się Wyjście/Wejście wizyjne umożliwiające podłączenie karty do TV i wyświetlanie na nim obrazów. Za pomocą tegoż samego złącza możemy zapisywać obrazy pochodzące np. z podłączonego magnetowidu czy też odbiornika satelitarnego.



Test techniczny

3DMARK
Rendering Platform : NVIDIA GeForce4 MX 440

Resolution : 1024x768

Color Depth : 32bit color

Texture Format : Compressed Textures

Z-Buffer Depth : 24bit

Frame Buffer : Double Buffering

Rendering Pipeline : D3D Pure Hardware T&L

FSAA : Not Enabled

CPU : Intel Pentium 4

CPU Speed : 1503MHz

3DMark Result : 5599 3D Marks

Game 1 Car Chase - Low Detail : 98,2 FPS

Game 1 Car Chase - High Detail : 44,4 FPS

Game 2 Dragothic - Low Detail : 88,9 FPS

Game 2 Dragothic - High Detail : 45,9 FPS

Game 3 Lobby - Low Detail : 96,2 FPS

Game 3 Lobby - High Detail : 52,4 FPS

Game 4 Nature - Not supported


VideoEncoder
MPEG2 Encoding 50,2



Quake3Arena ( demo001 / 32bit max details )

800x600 : 196,6

1024x768 : 141,5

1280x1024 : 90,5

1600x1200 : 68,2


Quake3Arena ( pureexce; 32bit; max details)

800x600 : 89,3

1024x768 : 70,4

1280x1024 : 51.4

1600x1200 : 33,1


Rtcw ( checkpoint; 32bit; max details )

800x600 : 107,3

1024x768 : 82,5

1280x1024 : 57,9

1600x1200 : 39,2


GL MARK 32bit, avarage fps ( minimum )

1024x768 : 46,6 ( 18 )

1280x1024 : 33,2 ( 12 )

1600x1200 : 22,8 ( 9 )


Alien VS Predator ( 32bit)

800x600 : 40

1024x768 : 31

1280x1024 : 25

1600x1200 : 18


Serious Sam (Night Coop; 32bit; OpenGl )

800x600 : 96,7

1024x768 : 75,2

1280x1024 : 49

1600x1200 : 31,8


UT2003 DEMO

800x600 : 89

1024x768 : 72

1280x1024 : 41

1600x1200 : 22


Oprogramowanie

Software dostarczony z kartą jest dosyć bogaty w porównaniu nawet z kartami z wyższej półki. Producent starał się dostarczyć w miarę jak najświeższe tytuły gier i jak widać na poniższym zdjęciu nawet w pewnym stopniu się mu to udało.



Wstępny Opis rodziny MX

Rodzina kart MX na rynku pojawiła się około 2 lata temu, a pół roku później zawitał do nas GeForce3. Sam układ okazał się jednak zbyt drogi na kieszeń przeciętnego Kowalskiego, więc wszyscy oczekiwali pojawienia się układu masowego użytku - MX. Karty GeForce2 MX, czyli pierwszy sort już dosyć bardzo zaczęły ograniczać przyjemność graczy w ich użytkowaniu z coraz to nowszymi rozwiązaniami silników graficznych gier. Po roku czasu NVIDIA uraczyła nas w końcu nowszym modelem układu różniącego się nieco od GeForce3 a już na pewno dwukrotnie różniącego się od GeForce2 MX.

Architektura układu ciąg dalszy opisu rodziny MX

Architektura układu w stosunku do młodszego brata GeForce2 MX okazuje się praktycznie identyczna, można powiedzieć, że jest ona jedynie troszkę podkręcona. Chip nie posiada jednostki nfiniteFX, znanej chociażby z GeForce3, brak również wsparcia dla DirectX 8.0, 8.1. Karta posiada jedynie dwa potoki teksturujące z dwiema jednostkami na każdy potok. Dla porównania; GeForce2 GTS, GeForce3 oraz rodzina GeForce4 Ti posiadają cztery potoki z dwoma jednostkami. Układ jest wstanie sobie poradzić z teksturami o maksymalnej wielkości 2048x2048, co na dzisiejsze czasy jest dosyć słabiutkim wynikiem. Nową funkcją w układzie jest zastosowanie technologii Light Speed Memory Architecture II w której skład wchodzą m.in. funkcje :
  • Krzyżowy kontroler pamięci
  • Preodczyt
  • Bezstratna kompresja bufora Z
  • Pamięć podręczna wertexów
  • Pamięć podręczna prymitywów
  • Pamięć podręczna tekstur
  • Sprawdzanie zasłoniętych obszarów bufora Z
  • Pamięć podręczna pikseli
  • Czyszczenie bufora Z
  • Kontroler podsystemu pamięci nie jest jednak dokładną kopią tej z GeForce4 Ti. Ją również obcięto i zamiast czterech elementów krzyżowego kontrolera pamięci są tylko dwa.

    Antyaliasing i Accuviev

    Następna nowością jest antyaliasing kierowany przez jednostkę zwaną Accuviev. Działa ona w sposób multipróbkowania, dzięki temu przy wyższej wydajności poprawiana jest jakość antyaliasingu, a dokładniej przez przeniesienie punktu początku subpixela powiększając całościowe pokrycie subpixelami. Podobna technologia była już wykorzystana w GeForce 3 i nosiła nazwę HRAA (co w skrócie oznacza High Resolution AntyAliasing). Nasz GeForce 4 MX posiada też obsługę multipróbkowania (znanego między innymi z GF3) Quincunx, a także oferuje nowy tryb AA 4xS. Jednak metoda ta dostępna jest tylko w trybie Direct3d i powoduje ona o połowę większe pokrycie grafiki przez subpixele , oferując dzięki temu wyższą jakość tekstur i co najważniejsze - polepszenie jakości obrazu.

    Ostatnią zmianą w architekturze karty jest dodanie jednostki o nazwie VPE - Video Processing Engine. Układ ten ma za zadanie dekodować MPEG2, co za tym idzie karty NVIDII będą oferowały całkiem podobną funkcjonalność co ATI, a przemawia do tego to, że jednostka ta zawiera już (dopiero?) wsparcie dla odwrotnej transformaty kosinusowej (w skrócie iDCT), która była już dostępna w GeForce'ach 256. Czy jednak jest to jakieś posunięcie naprzód? W czasach gdzie szybkie procesory i dostępne dekodery są normalnością? Następną funkcją (dosyć ważna zresztą) jest wbudowany koder wideo obsługujący Tvout. Dzięki temu na kartach nie spotkamy już oddzielnego układu i raczej nie spotkamy już ich wcale. Nie podnosi to już kosztów, bo wystarczy zamontować samo wprowadzenia sygnałowe bez montowania kodera (mimo że jest on i już tak wbudowany). Kontroler ten oferuje maksymalna rozdzielczość do 1024x768. Krótko wspomnę jeszcze o wsparciu dla telewizji cyfrowej HDTV.

    GeForce 4 MX posiada już wbudowane dwa układy RAMDAC, a nie jak w przypadku GF2 MX - jeden wbudowany i możliwie jeden zewnętrzny. Częstotliwość DAC'a, to 350 Mhz. Jakby nie patrzeć wielomonitorowość znajduje się na tym samym poziomie jak dotychczas i nazywa się nViev. Dzięki częstotliwości RAMDAC'a pozwolono na obsługę do 2048x1536 przy 60 Hz, a dzięki oprogramowaniu nViev mamy możliwość na różne kombinacje wyświetlaczy: Procesor graficzny o nazwie NV 17 jest wykonany w technologii 0,15um i jak wiadomo jest on taktowany szybciej niż w GF2MX.

    Rodzina GF4 MX składa się z następujących modeli:
  • GeForce4 MX 460 częstotliwość 300MHz / pamięć częstotliwość 550 MHz
  • GeForce4 MX 440 częstotliwość 270MHz / pamięć częstotliwość 400 MHz
  • GeForce4 MX 420 częstotliwość 250MHz / pamięć częstotliwość 166 MHz Jak można zauważyć najpotężniejszy model posiada bardzo wysoki zegar pamięci, przy stosunkowo niewielkiej różnicy zegara rdzenia do słabszych modeli. Najsłabszy MX posiada niewiele bo 166 Mhz pamięci SDRAM. Mimo, że nie jest on może aż tak szybki, to jednak na pewno jest szybszy od GeForce2 MX400, ponieważ posiada o wiele szybszy rdzeń oraz doskonalszy kontroler pamięci, co daje mu pewna przewagę.

    Z przybliżonego opisu nowego MX'a można wywnioskować tyle, że NVIDIA przez ostatnie 2 lata właściwie się nie napracowała. Nawet nie planuje ona wprowadzenie DirectX 8.0, bowiem układ nie posiada pełnego wsparcia tegoż standardu, a posiada jedynie implementacje DirectX 7.0. Czyli krótko mówiąc, do rąk dostajemy tylko lekko podkręcony układ bardziej podobny do GeForce 2 MX czy TI, a jeśli chodzi o wydajność to MX460 dzięki swoim zegarom równa się co najwyżej z wydajnością GeForce Ti200.

    Podsumowanie

    Produkt firmy Microstar, jest przeznaczony raczej dla ludzi o mniej wypchanej kieszeni. Za kwotę 520 pln. (brutto) otrzymujemy całkiem przyzwoity zestaw do domowej rozrywki, który możemy nie tylko wykorzystać do gier typowo FPP/TPP wymagających dużego wsparcia od karty w postaci akceleracji trzeciego wymiaru, ale również jako hardware'owe studio obróbki obrazu. Dużym atutem produktu są dwa wyjścia Monitorowe rzadko spotykane u innych producentów. Kolejnym plusem produktu jest również możliwość w miarę profesjonalnego montażu obrazu za pomocą dostarczonego przez producenta oprogramowania. Kończąc nasz test możemy spokojnie polecić GF4MX440 jako kartę do nowo składanych zestawów komputerowych dla ludzi o mniej przepastnej kieszeni, a potrzebujących sprzętu miarodajnego w stosunku możliwości do ceny.

    Kartę oceniamy na 4+ w skali 6 stopniowej.

    Produkt ten jest polecany przez FPP.PL jako sprzęt w miarę idealny, nadający się do rozrywki elektronicznej w postaci gier First Person Perspective na najbliższe 6 do 12 miesięcy, niestety dla gier typu DOOM3 które już niebawem zawitają pod nasze strzechy jest on zbyt słaby i o płynności w wysokich rozdzielczościach można niestety tylko pomarzyć o prawdziwej grze. Sprzęt ten rekomendujemy jako rozwiązanie dla ludzi przesiadających się z GF1, a których kieszeń niestety nie jest wstanie udźwignąć ciężaru wydania dosyć sporej gotówki na kartę z rodziny GeForce3 Ti.

    Sprzęt do Testów dostarczyła firma


    Rainbow-PC

    60-603 Poznań al. Wielkopolska 67

    0-61-8484974







    Temat Autor Data  
    Hm...
    Lucas 31·10·2001-18:01  
    Odp: Re :D
    [FPP]mihn 31·10·2001-19:01  
    Hyhy
    LaGranda 31·10·2001-21:00  


     + DODAJ NOWY TEMAT 




    --------------------------------------
    Autor: [FPP]ex00
    Aktualizacja: 31·10·2001 - 17:01



     : DRUKUJ 

  •      




       


    f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s © 2000-2005 f·p·p productions. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania dodatkowych informacji.
    Przeczytaj reklama z nami, aby dowiedzieć się jak ukierunkować swoje produkty i usługi do graczy.


    Dzisiaj jest Piątek · 29 Marca · 2024
    Strona wygenerowana w 0.240837 sek.