f·p·p · p·l http://fpp.pl |
|||
Felietony DooM - wspomnienia Przedstawiam Wam artykuł o DooM'ie, powspominałem trochę te czasy, kiedy panował on na naszych kompach... :) Dawno, dawno temu, kiedy w Polsce szczytem techniki był procesor 386 DX, pewna firma o nazwie ID SOFTWARE wydała grę, która potem okazała się hitem na światową skalę... Historia gry, która zmieniła oblicze komputerowego światka, rozpoczęła się się w maju 1992 roku od wielkiego a zarazem finansowego suksesu, którym był Wolfenstein 3D. To właśnie ta produkcja ukazująca akcję z perspektywy oczu gracza dała początek ogromnym przemianom jakie miały nadejść. Autorzy: John Romero (dziś nie pracuje już w ID SOFTWARE), John Carmach i Adrian Carmack konsekwentnie posuwając się wytyczoną przez siebie drogą, rozpoczęli prace nad grą DOOM, by w grudniu 1993 roku sprawić potężny przezent świąteczy całemu światu. Zaczęło się... Po kuli ziemskiej rozprowadzono 15 milionów (!!!!!!!) sharewarowych kopii! Ludzie po prostu oszaleli, w tą grę grali wszyscy, od 2-miesięcznych bobasów do przeszło 80-letniego emeryta. Jednym słowem DooM był wszędzie tam gdzie był komputer, lecz nasuwa się jedno pytanko? Dlaczego właśnie DooM okazał się hitem, przecież nie była to jedyna gra FPP, a nawet nie pierwsza. Odpowiedż jest prosta: DooM został otoczony kultem przez graczy. Rok po tym szoku firma ID SOFTWARE wydała sequel o nazwie DooM II "Hell on Earth". Ta gra stała się jeszcze większym szokiem, ponieważ posiadała jeszcze ładniejszą grafikę i jeszcze większą grywalność. Po tym ruszyły inne firmy które tworząc nowe gry FPP nazywały je nawet "doomopodobnymi" lub "doomowatymi". Nowe rewolucje: Quake, Quake II, Unreal, Sin, Half Life, SoF i wiele więcej tytułów walczy dziś o miano króla FPP. Co prawda nie można porównywać Doom'a z dziesiejszymi grami, ponieważ od tamtego czasu zaszły kolosalne zmiany. Dziś gry zachwycają grafiką i dźwiękiem, choć fani starają się jak mogą aby DooM nie został zapomniany. Pojawiają się różnego rodzaju patche typu GL_DooM czy łatka poprawiająca pracę myszki, tak aby dało się grać w sposób przypominający grę choćby w "kłeja". No dobrze, więc dlaczego tylko nieliczni fani FPP grają w DooM'a ze względu na jego klimat jeżeli na rynku są gry typu Half-Life, Kingpin czy System Shock 2 ? Odpowiedź jest prosta, po prostu DooM był pierwszy i to on zaskoczył uwczesnych maniaków Wolfensteina... :) Teraz coś o arsenale, jest po prostu bardzo ciekawy: Od bardzo efektownej piły łańcuchowej, do skomplikowanych miotaczy energii. Te pośrednie elementy to: strzelba (shootgun) jedno i dwururowa (Ta druga dopiero w DooM II) "usypiacz", czyli pieszczoszek Vulcan i wyrzutnia pocisków rakietowych lub, jak kto woli, granatów. Mimo takiego wyposarzenia w Doomie z pewnością i tak nie poczujesz się bezpiecznie. [I o to chodzi :) ] Według mnie przedstawienie graficzne strzelb i animacja przeładowywania po dziś dzień nie mają sobie równych... poważnie... :) DooM to gra historyczna, która powinna znaleźć się w encyklopediach wszystkich państw na świecie, a co do producentów to ID SOFTWARE jest po prostu w te klocki najlepszy! Jego nowa produkcja Q3Arena może nie rozczarowała (pewnie przez to, że oczekiwania były zbyt duże), ale nie oszukujmy się - chłopaki z ID są po prostu THE BEST ! :) Według najnowszych doniesień wiadmomo, że pracuje nad kontynuacją DooM'a a Xatrix (producent Kingpina) nad Wolfensteinem 2000 ! Czyżby stare wspomnienia miały wrócić w nowej odsłonie? Czas pokaże... :) -------------------------------------- Aktualizacja: 04·12·2000 - 12:00 |
|||
© 2000-2001 f·p·p productions. http://fpp.pl, [email protected] |
|||
Wyrukowano dnia 2024-05-04, 04:04, z
172.70.130.104 (172.70.130.104) Strona dostępna online pod adresem: http://fpp.pl/?pl:pages:show:14::: DRUKUJ | Powrót |